שמונים אחוז כריזמה
כשאני נתקלת בפוסט חכם, אני מפרגנת. הפעם, רינת נחום (השמת מנהלים ממוקדת ייעוץ תעסוקתי, השמת בכירים, מנטורינג והרצאות העצמה אישית ותעסוקתית) מבריקה במיוחד:
יותר מפעם אחת נשאלתי בשנה האחרונה את שאלת השאלות "איך אני מגיע למשרה הזו" ? או במילים אחרות "יש לי את כל מה שצריך בדרישות המשרה ... אז איך אני מקבל אותה?" אין כאן קסמים, אין כאן שום דבר שצריך להמציא אותו . ה"משהו" הזה קיים או לא קיים אצל כל אחד מאיתנו, ( במינונים שונים ) כך אני משתדלת לצנן את המועמד הנלהב מהמשרה שזה עתה פורסמה. בפגישות המנטורינג שאני עורכת עם מועמדים מנהלים ( מנהל = עובד שניהל עובדים ולא את עצמו בלבד ) שנמצאים בצומת , אותה צומת קריטית של הבחירה הנכונה אל עבר המשרה הבאה אני מתעקשת להתעכב על ה % 20. אם המניה שלך "יושבת" על מומחיות שניתן לאמוד אותה בפרמטרים מדידיים – שנות ניסיון בתחום המתבקש, מערכת השיגים מובהקת בתחום, היקף סמכויות, אזורי סמכויות, השפעה על המארג העסקי של הארגון- משמע את החלק הזה מאד קל לראות, לפרוט ולקדם אותך אל עבר המשרה הנעלה .. אך אנחנו "המגייסים" ( האנטרים, מנכ"לים, מנהלי משאבי אנוש, מנהלי גיוס , בעלי חברה ) נעביר את המועמד רק אם הוא " עובר" את הדרישה האמיתית – והיא טמונה ב-80% מכלל תהליך קבלת ההחלטה Go no Go . איך עושים את ה- "GO" אי אפשר לעשות את זה אם אין לך את זה . לאחרונה הובלתי תהליך ממוקד באיתור סמנכ"ל טכנולוגיות מידע ראשי לארגון גדול. בתהליך הזה כמו גם קודמים נוכחתי שהאישיות, שהכריזמה, שהדומיננטיות, שהתקשורת , שהסמכותיות מהווה משמעות גבוהה מאוד בתהליך . כמה מתוך כל אלה נכחו בראיון: " יבשושי" " אנמי " " אין לו את זה .. הוא לא סוחף" " קשוח ומרוחק" " צעיר ולא בשל" אלה היו רק חלק מהתשובות שהמועמד קיבל על אי התאמה גם כשהמועמד היה סופר מקצוען במומחיותו. אימצתי מנטרה ואותה אני משתדלת להפיץ בכל פגישת מנטורינג שאני עורכת ... בבואך לראיון, ספר את הסיפור שלך. אל תבוא לראיון עבודה . נא לא להגיע לדיאלוג עם המראיין . ספר סיפור – מרגש, מאתגר ומסקרן כמה שיותר על עצמך . אם אתה מספר סיפור עוצמתי ... זה עובר הלאה. זה שעומד מולך מבין דבר פשוט אחד. אם הצלחת לדבר על עצמך ועל ניסיונך עם תשוקה סביר להניח שאתה מהזן הנכון , המתבקש, המתאים לארגונים בעת הזו. שנת 2017 מזמנת לנו תהליכי גיוס סופר תחרותיים, סופר מוקפדים וסופר מדויקים . לכן, אם כבר בסביבה תחרותית עסקינן עלייך להיות חכם ומסקרן. אל תתעכב על כל נקודה בקורות החיים, הימנע משיפוט, ספר איך השפעת ועל מה השפעת. רוב המראיינים מחפשים דפוסי התנהגות. הם מקשיבים לאינטונציה של הסיפור, שתף אותם בחוויה מעצימה , שלב רגש והכי חשוב תהייה ממוקד בשאלה שנשאלה ולא בתשובה שתרצה לתת. תהייה אותנטי, אל תשכח את שפת הגוף שלך ( על זה הם לא מוותרים ) והכי חשוב זכור כי הריאיון הוא רק שיחה. אופן ההצגה, העברת המסרים וההנגשה הם אלה שהופכים את השלב הזה לשלב הבא בתהליך קבלת ההחלטה.
( נכתב בלשון זכר אך הכוונה כמובן לשני המינים )