top of page

שיחות ממליצים: זהירות, מלכודת!



הרגע הזה, בו פגשתם מועמד/ת ואמרתם לעצמכם - זה זה! הכל נראה מתאים, אולי הבטן שלכם קצת מתהפכת כי תמיד מנקר בכם הספק, ובכל זאת - אתם מחליטים להתקדם לשיחות עם ממליצים.


על פי רוב, אני מאוד ממליצה להתייעץ עם ממליצים, משום שאפשר ללמוד מהם המון - לא רק על ההתאמה של המועמד/ת לתפקיד אלא גם על הדברים שיכולים לעזור לו או לה להצליח בתפקיד החדש. יחד עם זאת, שיחות ממליצים עלולות להפוך למלכודת פתאים, כשמהצד השני נמצא "הממליץ המשמיץ", שלא לומר "המתעמר המזמר".


בתהליך הגיוס, יש שני סוגי טעויות: האחד - לגייס את האדם הלא נכון. השני - לדחות את האדם הנכון. את הסוג הראשון קל לנו לזהות, כשהאדם הלא נכון מתהלך בקרבנו ואינו מקיים את ההבטחה. אבל מה עם הסוג השני? בואו נדבר על הנזקים שלו ועל הדרכים למזער אותם.


1. כלל אצבע: ההמלצה צריכה להיות ממוקדת בהתאמה לתפקיד הספציפי. אנחנו לא שופטים אנשים אם הם טובים או לא טובים, אנחנו רוצים לדעת מה הסיכוי שהם ישתלבו אצלנו בארגון ויצליחו במילוי תפקידם, מה יידרש להם כדי להצליח ומה עשוי להיות מאתגר עבורם בתפקיד.


2. היו ביקורתיים. בדיוק כשם שאתם ביקורתיים כלפי המועמדים בתהליך הגיוס, היו ביקורתיים גם כלפי הממליצים שאתם משוחחים עימם, והפעילו שיקול דעת. אל תניחו אוטומטית שכל מה שהממליצים אומרים נכון. ההטיה, אגב, קיימת לשני הכיוונים - גם המלצת יתר ש"שוכחת" להזהיר אתכם מפני נקודות תורפה של המועמד/ת, היא המלצה שאינה עוזרת לכם.


3. הכינו מראש את השאלות. שאלות טובות מאפשרות לכם לנהל את הראיון, בדיוק כפי שאתם מנהלים ראיון עם מועמד. הן מאפשרות לכם להתמקד ב"אבנים הגדולות" ולהשיג את מטרותיכם ביעילות. יש לי שאלון שאני משתמשת בו בכל השיחות ואתם מוזמנים להוריד אותו מכאן ולעשות בו כל שימוש שעולה על דעתכם.


4. שמעתם חוות דעת גרועה על מועמד, והיא אינה בהלימה להתרשמות שלכם? שווה לכם לעשות עוד כמה בירורים. למשל, בדיקת רקע על הממליץ. לפעמים, שיחה עם מישהו מהענף תתן לכם מידע שיאיר את ה"השמצה" באור אחר לגמרי. תמיד, שיחות עם ממליצים נוספים עשויות לסתור או לתמוך את הטענות שהועלו. ובכל מקרה, מתוך הגינות כלפי המועמד/ת, חיזרו אליה או אליו ועמתו אותם עם הדברים שנאמרו. הרי מדובר במועמד/ת שאתם שוקלים להעסיק! כן, אני יודעת שזה מייגע ומתיש, אבל איבוד מועמדים טובים הוא לא פחות מייגע ומתיש, כי הוא מאלץ אתכם להמשיך לחפש. ועוד דבר, תארו לעצמכם איזו חוויית מועמד מעולה תתנו למועמדים שיקבלו מכם שיקוף של הדברים והזדמנות להגן על עצמם, גם אם בסופו של דבר תחליטו שלא לגייס אותם.


5. למה זה כל כך חשוב לי? כי כפי שאתם יודעים, לא חסרים מנהלים מתעמרים, ומסתבר שחלקם ממשיכים להתעמר בעובדים גם לאחר שעזבו את החברה, ועושים הכל כדי שלא לאפשר להם להשתלב מחדש בשוק העבודה. הבעיה של המועמדים ההגונים והחכמים היא, שהם מאוד נזהרים מלדבר סרה במנהלים הקודמים שלהם ובכך הם ממלכדים את עצמם: אם לא אמרו דבר בראיון, נוח לכם להאמין למי שישמיץ אותם. ובכן, אנא. היו רגישים. אל תתנו יד להרס הקריירה של אנשים טובים, רק משום שאדם אחד בכל הקריירה שלהם בחר לשפוך עליהם את כל התסכולים שלו. אם אתם נותנים לזה יד, מבלי לעמת את המועמד/ת עם הדברים שנאמרו, זוהי השתקת קורבן קלאסית. המעט שתוכלו לעשות הוא לתת להם צ'אנס להתמודד עם הדברים ולבחון אותם גם על פי דרך ההתמודדות שלהם.


בהצלחה!




Comments


פוסטים אחרונים
bottom of page