איך עושים נטוורקינג אפקטיבי בעידן הריחוק החברתי?
"הריחוק החברתי מהווה מכה כפולה למובטלים: מצד אחד, יותר אנשים מחפשים עבודה - ומצד שני, מערכת הקשרים שבמצב רגיל היתה מאפשרת חזרה למעגל התעסוקה - הולכת ונחלשת".
זוהי כותרת המשנה של כתבה שהתפרסמה בדה-מרקר ביום חמישי האחרון (12/11, קישור בתגובה הראשונה). המסר העיקרי שעולה מהכתבה: המפגשים עוברים לאון-ליין, התאימו את עצמכם למציאות החדשה.
***
העצות בכתבה טובות וראויות, ואני מרשה לעצמי להוסיף עליהן כמה תובנות מקריירה שמבוססת לכל אורכה על כישורי הנטוורקינג שלי. רק אמרתי את המשפט האחרון והנה באה ההסתייגות: אני מאוד גרועה בנטוורקינג מזדמן, באירועים שנועדו לשם כך. אני מתביישת לגשת לאנשים ולפתוח איתם בשיחה, נוטה להיצמד לאלה שאני מכירה מקודם, ומפגשים שבהם אני מכירה הרבה אנשים בבת אחת, מסתיימים לרוב באפס קשרים חדשים. אז למה בכל זאת אני טוענת שהנטוורקינג ממלא תפקיד חשוב בקריירה שלי? כי עשיתי את זה בדרכי שלי, והנה כמה עצות שאולי יאירו את עיניכם.
***
נטוורקינג אמיתי, עמוק וארוך טווח מבוסס על אחד או יותר מהערכים הבאים:
פתיחות, נכונות לעזור, נכונות לתרום מהכישורים הייחודיים שלכם, אמון והדדיות.
יישום הערכים האלה מחייב עשייה ו/או נוכחות, גם דיגיטלית וגם פיזית.
הנה כמה רעיונות לדברים שאפשר להתחיל ליישם, כאן ועכשיו:
הצטרפו לצוותי משימה.
- אם אתם עובדים באירגון, חפשו את ההזדמנות להצטרף לצוותים המורכבים מאנשים שאינם שייכים לצוות האורגני שלכם. לדוגמה, פעם, כשהייתי מנהלת התקשורת השיווקית
של סלקום, נהגתי להשתתף בצוותי משימה בתחומים שאינם קשורים כלל לשיווק. גם למדתי המון על עבודת הארגון וגם רכשתי לי חברים חדשים שתמיד מוכנים לעזור לי בשמחה.
- אם אתם מובטלים או עצמאיים, חפשו צוותי משימה בקהילה בה אתם חיים או בקהילה אחרת הקרובה ללבכם. לדוגמה, אני חיה ביישוב שיש בו כ-14,000 תושבים, ויש פה לא מעט הזדמנויות להתנדב למען מטרות שונות בקהילה. כל פעם שאני נענית להזדמנות כזאת, אני מרוויחה קשרים עמוקים חדשים.
- כמה כללי אצבע להצלחה בצוותים בלתי פורמליים:
(א) נסחו לעצמכם את המטרות שלשמן הצטרפתם לצוות הזה. לא מטרות אישיות שלכם אלא מטרות למען הכלל. לדוגמה: אני מעורבת בפעילות מסויימת ביישוב שלי, לא כי יש לי ממנה רווח מיידי אלא כי חשוב לי לשמור על צביון היישוב למען הדורות הבאים. כשאנחנו מחוברים למטרות שלנו, הרבה יותר קל לנו להתגבר על מכשולים ועל קשיים בדרך.
(ב) היו סבלניים, כולם מתנדבים פה ואין דרך אחת ויחידה לעשות את הדברים.
לא טוב לכם בצוות הזה? תתקדמו הלאה. אבל לא לפני שתתנו לעצמכם דין וחשבון: האם אני פה מהסיבות הנכונות? האם עשיתי מה שעשיתי מכל הלב?
נסו להגיד "כן" בכל הזדמנות.
- כשמישהו פונה אליכם ומציע שיתוף פעולה, קודם כל תגידו שאתם מעוניינים. אחר כך תשמעו מה ההצעה, תשקלו אותה ותחליטו אם להיענות לה או לא. תופתעו, גם תשובה שלילית שבאה לאחר הקשבה מכבדת, תזכה אתכם בנקודות רבות מצד אותו אדם. לעולם אין לדעת מתי ייפגשו שוב דרכיכם.
חפשו הזדמנויות לחוות חוויות משותפות עם אנשים חדשים.
כשאתם מבלים רק עם החברים ובני המשפחה שלכם (כן, אני יודעת, אתם עסוקים ובקושי יש לכם זמן גם בשבילם, אבל שווה לכם להקשיב כי זו עצת זהב), אתם מפספסים את ההזדמנות להרחיב את מעגל ההיכרויות שלכם. דווקא עכשיו, כשכל החוויות הן בקבוצות קטנות ואינטימיות, זוהי הזדמנות פנטסטית לצאת מהבית, לבלות, ליהנות, להרחיב אופקים ועל הדרך להכיר אנשים חדשים. הנה כמה דוגמאות לנשים שאני מאוד מעריכה את הפעילויות והחוויות שהן יוצרות, פשוט עיקבו אחריהן בפייסבוק ולא תצטערו.
- חגית אברון Hagit Evron. מפגישה אנשים סביב תוכן וקולינריה משובחת, מפגשי ערב או טיולים חד יומיים.
- סיגל יושע Sigal Yosha. מוציאה טיולים ייחודיים - החל מטיולים בלילות כוכבים (יחד עם אליס מילר) ועד טיולי נשים משובחים (יחד עם נעמי בנימין).
- דקלה גולדשטיין מלמוד. יוצרת מפגשים עמוקים ומרגשים באמצעות ארוחות שף, סדנאות מיתוג אישי וטיולים חברתיים.
- נני קיסר Nany Keysar. השותפה של דקלה לסיורים החברתיים, מומחית לקידום עסקים חברתיים ולעשיית טוב באופן כללי.
הפעילויות הללו כרוכות כמובן בתשלום. אין לכם תקציב? חיזרו לסעיף המשימות המשותפות ונסו למצוא את עצמכם באמצעות התנדבות משמעותית, בה רואים אתכם ומוקירים את תרומתכם.
היו פעילים ברשתות החברתיות, בייחוד בקבוצות.
זו המלצה שמופיעה גם בכתבה בדה-מרקר ובעוד אלפי מקומות, ואוסיף כאן המלצות קונקרטיות:
- תשתחררו מ"אני שונא את פייסבוק וזה לא בשבילי". פייסבוק הוא כלי מעולה לנטוורקינג, אם אתם בוחרים נכון מה לשתף ואחרי מי לעקוב.
- צרו חומרים מקוריים משלכם ושתפו בידע שלכם.
- קניתם את הרעיון של תרומה לקהילה? יופי. שתפו מה אתם עושים ולמה זה חשוב לכם.
- הגיבו לקולגות. פרגנו, תנו לייקים, תגובות, תהיו חיוביים לא ברמה של "מהממת" אלא באופן ספציפי. לדוגמה, "למדתי ממך ש... ואני מאוד מעריכה את ההשקעה והנדיבות שלך"
- אתם נתקלים בשאלה ברשת ויש לכם תשובה? תענו. ואם מדובר בבקשת עזרה, תציעו את עצמכם.
אפרופו הסעיף הקודם: הקבוצות האהובות עלי בפייסבוק
אורקה - עוצמה נשית חובקת עולם - הקבוצה של Orly Carmon, נטוורקינג מעולה של נשים ישראליות מכל העולם.
מנהלות מותג יהלום - הקבוצה של Gali Hacarmeli שתשחרר לכן את פקק ה"לא נעים לי".
Walk the Talk
- קבוצה שעוסקת בשאלה איך לקיים את ההבטחה של המותג האישי שלכם.
התוכניסטים - הקבוצה של Naor R. Narkis, נטוורקינג מעולה של אנשים מתחום התוכן והדיגיטל ולא רק, היא פתוחה בפני כל מי שרוצה והרעיונות והידע שמשותפים בה הם פרייסלס.
קבוצות מקומיות בקהילה בה אתם חיים (ואם אין כאלה, תיזמו! למשל, ביישוב שאני חיה בו יש כמה קבוצות של תושבים ויש קבוצה ייעודית לנטוורקינג בין נשים, פשוט כי בא לנו).
הצטרפו לקבוצות בווטסאפ ובטלגרם
- עוד יוזמה מקומית אצלנו ביישוב - קבוצה בשם "האקוסיסטם של אבן יהודה", יוזמה של קרן רביב הנפלאה. כל מי שמחפש עבודה או עובדים חבר בקבוצת הווטסאפ הזו. הדיונים בה קצרים וממוקדים: "מי מכיר מישהו שעובד בחברה X" ומיד, הפלא ופלא, מצליחים למצוא קשרים משותפים שמשפרים את הסיכוי להגיע לראיון. אין קבוצה כזו ביישוב שלכם? תיזמו.
- יש לכם חברים ותיקים מארגון שעבדתם בו בעבר? צרו לעצמכם קבוצה. קיבעו מפגשים. אין כמו מפגשי פנים אל פנים כדי להעיר קשרים ישנים.
כן, אני יודעת, אני מציעה פה עבודה קשה, הרבה זיעה ותכנון מוקדם. אבל זה עובד, ותזכרו מה סיפרתי לכם על עצמי בהתחלה - אני איומה בנטוורקינג פורמלי, ולמרות זאת, הנטוורקינג שלי עובד בשבילי היטב.
מה דעתכם, ואילו עצות הייתם מוסיפים לאלה שרוצים להעשיר את מעגל הקשרים שלהם?
קישור לכתבה בדה-מרקר
Comments