איך זה עובד 6#: הטעות הגדולה של המתחרים

בכנס החדשנות של איגוד השיווק, ביום ראשון השבוע, דיברו על, נו, חדשנות.
איציק בנבנישתי מאורנג', הדובר הראשון, פתח את המצגת המצויינת שלו בהכרזה Competition is for Losers,
מה שמיד הזכיר לי את אחת השאלות השנואות עלי מתקופת היותי מנהלת בכירה באירגונים כאלה ואחרים: ומה עושים המתחרים שלנו? השאלה הזאת תמיד עצבנה אותי בהקשר הזה, כי תמיד היא הגיעה בתגובה לרעיון חדש שעוד לא ניסינו ושגם האחרים עוד לא ניסו, ומיד אחריה הגיעה השאלה "אם המתחרים לא עושים את זה, אז למה לטרוח"? ואני הייתי מתרגזת ואומרת, מה אכפת לי אם הם לא עושים את זה? דווקא בגלל שאת זה אף אחד אחר עוד לא עשה, יש לנו הזדמנות להיות ראשונים ואני רוצה לעשות את זה כי אני מאמינה שזה באמת רלוונטי ויכול לעשות הבדל. ואגב, השאלה הזאת תמיד באה ארוזה יפה עם סרט אדום, יחד עם ויכוחים אינסופיים על הנתונים, האם צריך לקרוא אותם כך או אחרת, הרי למשביתי השמחות לא חסרות דרכים להרוג רעיונות חדשים שאין להם מושג איך לאכול אותם. ובינינו, לא כל הרעיונות שלי הוכיחו את עצמם כמוצלחים, אבל זה לא מה שחשוב פה, כי חלק מהעניין בחדשנות זה לנשק הרבה צפרדעים עד שמוצאים נסיך אחד, ובתרבות אירגונית של חדשנות חייבים לדעת לחבק גם את הכשלונות, אבל זה כבר עניין אחר.
אז חזרה לענייננו, מהמקום בו אני יושבת היום, תרשו לי לגלות לכם מה עושים המתחרים שלכם כשזה מגיע לגיוס אנשי שיווק: רוב המתחרים שלכם התבלבלו מההיצע האדיר של אנשי שיווק טובים שיש בשוק, ולכן רובם מחפשים את אלה שכבר עשו תפקיד דומה או אף זהה לזה שמוצע אצלם: ברמת עולם התוכן, הניסיון הניהולי, תחומי האחריות, רמת הדיווח... המועמד המושלם, בשביל רבים מהם, אמור להיכנס מיד לתפקיד ולא לבזבז זמן מיותר על לימוד התחום.
ובכן, להזכירכם, אנחנו מדברים פה על חדשנות, והפרמטר החשוב שחלק גדול מהמתחרים שלכם מתעלמים ממנו, הוא ההכרח של אנשי ונשות השיווק המודרני להיות סתגלנים, להתאים עצמם לחידושים ולשינויים הבלתי פוסקים, לאמץ חידושים, ליזום אותם, ללמוד ולהתעדכן כל הזמן. הם חייבים להיות בעלי יכולת למידה מהירה מאד, לזהות במהירות את מקורות הידע הרלוונטיים, להיות פתוחים לרעיונות חדשים ולהיות מסוגלים להוציא אותם לפועל במהירות, ואלה תכונות הרבה יותר חשובות מאשר ניסיון כזה או אחר, כי ניסיון הוא דבר נרכש, ואופי, אהההמממ, לא ממש. הם כמובן חייבים להיות בעלי הבנה מעמיקה של עולם השיווק, להיות מלהיבים, מלאי תשוקה לידע, רעבים, מעודכנים ומוכנים לאתגר הבא, להיות בעלי יכולת להניע ממשקים ועובדים ומתאימים באישיותם לתפקיד אותו הם אמורים למלא.
ואחרי שכל זה נאמר, מי מכם יסכים איתי שמי שמסתגל היטב לשינויים, שהמוח שלו גמיש ורגליו קלות, יוכל ללמוד די מהר גם את העולם המורכב שבו אתם עוסקים? מי יסכים איתי לקביעה כי אלה שיש להם קבלות מוכחות על הסתגלות לשינויים וחדשנות, עשויים להביא לאירגון שלכם תועלת רבה יותר, לאורך זמן?