למה חייבים להיכנס למערה?



עד לפני שמונה שנים הייתי שכירה שמחה בחלקי, ולא העליתי על דעתי להיות עצמאית.

"אזור הנוחות" שלי כלל מצד אחד אחריות וסמכויות, כבוד ויקר, תקציבים גדולים, משכורת יפה ובטוחה והישגים שכל סמנכ"ל שיווק היה שמח לרשום על שמו, ויחד איתם החבילה הרגילה, שמוכרת ודאי לרבים ורבות מכם: שעות ארוכות במשרד ובכבישים, ישיבות מתישות ומיותרות, מאבקי כוח, לחץ, עומס שנגרר איתי הביתה בערבים ובסופי שבוע וכל הג'אז הזה.

כששאלו אותי אם אני נהנית בעבודה, נהגתי לענות "רוב הזמן". למרות שהיו תקופות שבהן זה היה הפוך, כלומר רוב הזמן ממש לא נהניתי, תמיד חשבתי שהעצמאות היא הרבה יותר קשה ומפחידה ועדיף להישאר במקום הזה, שהוא אולי לא נוח אבל הוא מוכר ואני כבר יודעת איך להתמודד עם האתגרים שהוא מזמן לי.

ג'וזף קמפבל, חוקר המיתוסים הידוע, אמר "המערה שאת הכי פוחדת להיכנס אליה, בתוכה טמון האוצר שאת מחפשת". העצמאות היתה המערה שכל כך פחדתי להיכנס אליה, ובאותו הזמן, גם אם היו אומרים לי ששם נמצא האוצר, לא הייתי מעזה לעשות את הצעד הראשון לתוך מה שנראה לי כה אפל ומפחיד.

אבל במציאות, לפעמים אנחנו נאלצים להיענות לקריאה ממקור בלתי צפוי, ולעזוב את אזור הנוחות שלנו.

הקריאה שלי היתה צלצול השכמה מטלטל שקשור למשפחה שלי. הבנתי שאני צריכה לעזוב הכל ופשוט להיות נוכחת בבית. אחרי מספר שבועות, כשהנוכחות שלי חוללה קסמים, הבנתי שכבר לא אחזור לקריירה אותה בניתי בדם יזע ודמעות, ושעלי לחשב מסלול מחדש, מסלול שיאפשר לי להיות בכל יום בצהריים בבית, כי שם זקוקים לי יותר מאשר בכל מקום אחר.

זו לא תובנה קלה לעיכול עבור מישהי שכל חייה הגדירה את עצמה באמצעות הקריירה, ושפחדה פחד מוות מהעצמאות.

הייתי כמעט בת 50 כשיצאתי להרפתקה החדשה של חיי, ללא כיוון ברור. בשנים שחלפו מאז, בניתי לעצמי קריירה חדשה לגמרי, בשני עולמות מקצועיים שונים לחלוטין. כמעט מהרגע הראשון, לסיגל יושע היה תפקיד משמעותי במסע שלי, ודרכה למדתי להכיר, בין היתר, את "מסע הגיבור" של ג'וזף קמפבל, אותו ציטטתי למעלה. אגב, האומץ לצאת מאזור הנוחות לעבר הבלתי נודע, הוא מרכיב הכרחי בכל סיפור טוב, וסביב המסע הזה בנויה הסדנה שסיגל ואני נשיק ממש בקרוב.

שנים של עבודה קשה, בהן בניתי מותגים עבור חברות גדולות וגם את המותג האישי שלי, הוכיחו את עצמן כשבזכות המוניטין, והקשרים שטיפחתי, השגתי את הלקוחות הראשונים שלי ובהדרגה בניתי את עצמי כאשת מקצוע מצליחה ומוערכת.

ההשקעה שלי במותג האישי עבדה בשבילי היטב גם לפני שיצאתי לעצמאות: תמיד היה לי קל למצוא תפקידים מעולים, בתחום השיווק, בחברות מצויינות, ועברתי בקלות בין חברות מתחומים שונים – מתקשורת לפארמה, משם לקמעונאות ומשם לתיירות. כמי שעוסקת היום בהשמה אני יכולה לומר לכן באחריות שהמעברים האלה, בעולם שבו המעסיקים מחפשים ניסיון מדוייק ואינם מוכנים להתפשר, לא היו מתאפשרים ללא ערך המותג שבניתי לעצמי.

בשנים בהן הייתי שכירה, מיתוג אישי לא היה טרנדי כפי שהוא היום, ובזמן אמת לא ממש חשבתי על זה, ודאי שלא היתה לי אסטרטגיה מודעת. יחד עם זאת, כשאני מנתחת לאחור את מה שאיפיין את הקריירה שלי, תמיד מתבהרות לי אותן חמש תובנות, והן קשורות קשר הדוק לכל שלב במסע שעברתי, כמו גם למסע הגיבור של קמפבל:


1. למה? השאלה הכי חשובה שאת צריכה לשאול את עצמך, יום יום: למה. למה אני עושה את זה? כשאת מחוברת לסיבה העמוקה שבגללה את עושה דברים, את הרבה יותר מדוייקת בכל דבר שתעשי.


2. איך? זו השאלה החשובה הבאה, ומומלץ לבחון את עצמך לאורה יום יום. פה, לא נעים להודות, יש פער גדול מאוד בין ה"איך" המושלם שהייתי רוצה לספר לכן עליו לבין ה"איך" שהיה בפועל. מצד אחד, תמיד הלכתי בעקבות הערכים המרכזיים שלי - שמחת חיים, נדיבות, יצירתיות, חריצות, זו שתמיד מקיימת את ההבטחות שלה. מצד שני, בכל פעם שמשהו לא הלך בדרך שלי, היתה לי נטיה להגיב בצורה אמוציונלית. לקח לי הרבה שנים ללמוד לנהל את התגובות האלה, שפעם היו מוציאות מאיזון גם אותי וגם את הסביבה, והיום הן כמעט לא קיימות. ולמה בכל זאת יצאתי מזה בשלום? כי ה"למה" שלי היה מאוד חזק והוא הוביל אותי להתרומם בכל פעם מהתסכולים ולהמשיך לפעול למען המטרה.


3. שילטי בנראטיב שלך. לימדי לספר את הסיפור שלך – כל סיפור שמקדם אותך אל המטרה – כגיבורה. עיבדי בשביל הסיפור שלך, כדי לבנות את עצמך כגיבורה שאת רוצה להיות: את רוצה שיעריכו אותך כיצירתית ויוזמת? תהיי יצירתית ותיזמי ואז תדאגי שכולם יידעו ויבינו מה את יודעת לעשות. את נמצאת בתוך קונפליקט ולא בטוחה איך לצאת ממנו עם הראש מורם? חיזרי ללמה ולאיך שלך, זהי את מטרתך האמיתית ותכנני בקור רוח את אופן הפעולה שלך. היום, כאשר יש לי עסק מצליח בתחום הגיוס והשמת העובדים, אני יודעת להכיר בחשיבותו של סיפור טוב לכל שלב בקריירה, וזו אחת הסיבות שבגללן בחרתי להוסיף גם את השירות הזה לארסנל שאני מציעה. בתקופת הסגר, ליוויתי קרוב ל-20 נשים למציאת הסיפור שהן הגיבורות הבלתי מנוצחות העומדות במרכזו, ובקרוב, כאמור, אפתח את הסדנה הראשונה בתחום, ביחד עם סיגל יושע.


4. בחרי את המנטורים שלך. שאפי לעבוד עם מנהל שהוא עצמו מותג ויחד עם זאת הוא דואג לטפח אותך בכל דרך אפשרית: מעניק לך ידע, לא מוותר לך על איכות, חושף אותך לדרגים הבכירים באירגון, מפרגן לך בכל הזדמנות בגלוי ומעצים אותך. כן, גם אפקט ההילה שלו חשוב להצלחתך. לא תמיד המנהל או המנהלת שלך יהיו ראויים לכך שתישאי אליהם עיניים. במקרים כאלה, מיצאי לעצמך מנטור או מנטורית, רצוי מתוך האירגון. מישהו או מישהי שתמיד ישמרו עלייך, ישקפו לך את המציאות, יעזרו לך לראות דברים בפרופורציות ולהתמודד עם הקשיים שתיתקלי בהם.


5. השקיעי בנטוורקינג שלך. טפחי את הקשרים שלך עם לקוחות, ספקים, קולגות, ממשקים פנימיים וחיצוניים. אלה יהפכו להיות הנכסים הגדולים ביותר שלך כשתחליטי לחפש את האתגר הבא.


ואיך כל אלה מתקשרים למסע הגיבור?

מוזמנת לפנות אלי למייל orly@netandwork.co.il ואשמח לשלוח לך פרטים נוספים.

פוסטים אחרונים