אמונות מגבילות - למי זה טוב?
תהליכי חיפוש עבודה היום מתישים יותר מתמיד, גם את אלה שמחפשים עובדים וגם את אלה שמחפשים עבודה. בתהליכים האלה, מועמדים חווים לא מעט מפחי נפש, אכזבות ותסכולים. אני עוקבת אחרי הדיונים במספר קבוצות של מחפשי עבודה, שמה לב למוסיקה בתקשורת ביני לבין מועמדים וליבי יוצא אל כל המחפשים והמחפשות.
לא יכולתי שלא לשים לב לכמה אמונות מגבילות, כאלה שמפעילות חלק מאיתנו ומבלי משים עלולות להזיק לאינטרסים שלנו. למה?
כי בתהליך חיפוש העבודה, בכל פעם שיש לכם ממשק עם מישהו בצד השני, זוהי הזדמנות פז עבורכם להותיר אימפקט חיובי, גם אם לא תקבלו את התפקיד. המטרה שלכם לעולם אינה מתמצה בתפקיד הבודד, אלא בבניית האמון וההערכה מצד המגייס לטווח הארוך, עד שיהיה לו או לה מה להציע לכם.
אז מהן אמונות מגבילות ואיך הן מזיקות למי שמחפש עבודה? הנה כמה דוגמאות:
1. "אם אשלח קורות חיים להמון משרות, משהו ייצא לי מזה".
טעות. כששולחים קורות חיים ללא הבחנה וללא התאמה לדרישות המשרה - אתם נתפסים כלא רציניים. יש מועמדים שפונים אלי שוב ושוב בתדירות גבוהה. מדי פעם אני מעירה להם בנימוס שזה לא נראה רציני. חלקם מגיבים בתודה וחלקם מתעלמים וממשיכים לשלוח ללא הכרה. נחשו מה? אני מוחקת מיידית כל פנייה מהם ומפסיקה להחזיר להם תשובות.
שורה תחתונה: זוהי דוגמה לאמונה מגבילה שמניעה אתכם לפעול בדרך שעלולה להזיק לכם.
2. "אם רק יזמינו אותי לראיון, אשכנע אותם שאני מתאים".
אם דרישות המשרה כוללות קסם אישי וכושר ביטוי ותו לא - אולי.
אבל לרוב, זה לא עובד ככה. המעסיק מחליט מהן דרישות החובה לתפקיד, וזוהי הדרך שלו לסנן את הפניות. אם ניסיונכם והשכלתכם אינם רלוונטיים לדרישות, תזומנו לראיון רק במקרים הבאים (לרוב חייבים להתקיים שני התנאים גם יחד):
- אתם מפעילים קשר אישי, מישהו שהמעסיק סומך עליו ונותן עליכם המלצה מעולה.
- המעסיק לא מצליח לאתר מועמדים שעונים לדרישות ואז הוא מוכן להתגמש.
למה? כי ככל שיש יותר מועמדים שעונים לדרישות, כך הסיכוי שלכם לקבל זימון לראיון יורד.
שורה תחתונה: זוהי דוגמה לאמונה מגבילה שמשליכה את הציפיות ואת תהליכי חיפוש העבודה הנוחים לכם על המגייס. אתם עסוקים בלהתפלא על המגייס במקום לנסות להבין מהי הדרך הטובה ביותר להרשים אותו, מנקודת מבטו.
3. "למה הם לא מוכנים לדבר איתי בטלפון ומתעקשים להתכתב במייל?"
לכל מגייסת ולכל אירגון יש דרך עבודה שעובדת בשבילם. לפעמים האינטראקציה הראשונה תהיה בטלפון, לפעמים במייל, לפעמים בלינקדאין. אל תנסו להבין את ההיגיון. תכבדו את זה שלכל אחד יש זכות לנהל את תהליכי העבודה המתאימים לו ביותר. ביקשו מכם תשובות במייל? תענו במייל. אל תתחכמו ותנסו לעקוף את זה. בשביל מה זה טוב?
שורה תחתונה: זוהי עוד דוגמה לאמונה מגבילה שמשליכה את הציפיות ואת תהליכי חיפוש העבודה הנוחים לכם על המגייס. גם פה, אתם עסוקים בלהתפלא על המגייס במקום לנסות להבין מהי הדרך הטובה ביותר להרשים אותו, מנקודת מבטו.
4. "אם המשרה דורשת עבודה במשרה מלאה - אז כנראה למנהלים לא אכפת מהורים לילדים"
נחשו מה? הרבה פעמים, גם המנהלים עצמם הם הורים לילדים, וגם הם רוצים לראות את הילדים שלהם ומתמרנים בין העבודה לבית. יש מקומות שנהוגה בהם עבודה תובענית. אם זה לא מתאים לכם, תגידו בפשטות שזה לא מתאים. אל תשפטו ואל תטיפו. כשאתם שיפוטיים כלפי מעסיק שמחפש עובדים, אתם לא בדיוק בונים מערכת יחסים ארוכת טווח שאולי יום אחד תועיל לכם. והרי יבוא היום בו תהיו זמינים למשרה מלאה, לא ככה?
שורה תחתונה: זוהי דוגמה לאמונה מגבילה משום שהיא שיפוטית ואינה רואה את האחר, היא משליכה דרישה מסויימת על תרבות ארגונית שלמה ועל האנשים שמנהלים אותה.
5. "צריך להיזהר בראיון, לא ליפול למלכודת של שאלות ערמומיות ומכשילות"
האמונה הזאת מחביאה מאחוריה המון אמונות קטנות ומזיקות. לדוגמה: המגייסת רק רוצה למצוא את הפגמים שבי, אם לא אהיה מדוייק הם יבינו שאני לא באמת מתאים לתפקיד, הם מחפשים לתפוס אותי על החולשות שלי...
ולמה הן מזיקות? כי כשאנחנו עומדים על המשמר, האותנטיות שלנו נעלמת, האנרגיה שלנו עצורה, הכריזמה מתחבאת, וגם אם המגייסת לא יודעת לשים את האצבע על הבעיה, היא מבחינה שמשהו לא עובר טוב.
מוטב להתייחס לכל ראיון כאל אירוע שמטרתו לאפשר לכם לבחון האם הארגון מתאים לכם, ולהיפך. הביאו את עצמכם במיטבכם. היישירו מבט גם כששואלים אתכם שאלות לא נוחות ודעו לספר על עצמכם בכנות ובפשטות.
שורה תחתונה: זוהי דוגמה לאמונה מגבילה שמשליכה את את הפחדים, החששות והשקפת העולם שלכם על המגייס.
לסיכום, הצלחה בתקשורת עם המגייס, תגיע כשתנסו לראות את הצרכים שלו מנקודת מבטו, בכל היבט - ניהול התהליך, מה בדיוק מחפשים, את מי בדיוק מחפשים... ככל שתראו אותו בעין יותר טובה, כך גם הוא או היא יראו אתכם באופן חיובי יותר, וגם אם המפגש הזה לא יסתיים באיוש - אתם מגדילים את הסיכוי שיפנו אליכם שוב בהזדמנות הבאה.
בהצלחה לכל המחפשים, מוזמנים לקרוא טיפים ותובנות נוספים כאן:
Comments